תיכון אהל שם | מקומות ההתנסות

מקומות ההתנסות

"... ויש הנותנים את כל המעט אשר להם
וטנאם מלא תמיד...
רחבי הלב המחפשים למי לתת משלהם,
שמחתם גדולה מן הנתינה עצמה."
(חליל ג‘ובראן)

במסגרת התכנית למעורבות חברתית ניתן להשתלב במקומות השמה
בתוך בית הספר ובמקומות השמה חיצוניים. מקומות ההתנסות יתבצעו
בשני מרחבי פעולה בהתאם להנחיות:
המרחב הדיגיטלי - פעילות וירטואלית בכל הכלים הקיימים
המרחב הפיזי – מקומות התנסות בית ספריים וקהילתיים
מקומות ההתנסות מסודרים עפ"י סדר הא"ב:

"אהלופדיה"

 

יצירת אנציקלופדיה ייחודית לבוגרי "אהל-שם". כתיבת ערכים היא תרומה חשובה ומשמעותית לאתר הבוגרים של בית הספר. התלמידים יעסקו בהתחקות אחר בוגרים ובכתיבת ערך עליהם. כתיב ה זו דורשת יכולת לעבוד באופן מדויק בהתאם למערכת כללים מוגדרת ולשלב את הידע בתוך תבנית מסוימת. התלמידים ילוו על-ידי עורכת ספרותית שתסייע להם בתהליך הכתיבה. כל ערך יכלול מענה על חמשת המ"מים: מתי, מקום, מי, מה ומדוע: מהו נושא הערך, מתי והיכן מתרחשים הדברים, מי מעורב בהתרחשות ומדוע הדברים מתרחשים.

מבנה הערך: הערך יהיה בנוי במתכונת של סיפור שיש לו התחלה, אמצע וסוף.

בסוף החלק התוכני של הערך, יפורטו המקורות לכתיבת הערך וכן יובאו הפניות למידע נוסף עבור הקורא.

ביכורי יצירה

תחרות ספרותית אומנותית שהחלה כיוזמה בית-ספרית ובהמשך הפכה לתחרות עירונית.
לתחרות מוגשות יצירות בשני תחומים עיקריים:
ספרות - סיפורת, שירה, מאמר, רשימה וסיפורת על סוגיה השונים: ריאליסטית, פנטסטית, מדע בדיוני, פואטית ועוד.
אמנות - ציור, רישום, פיסול וצילום.

במסגרת ההתנדבות התלמידים משתתפים בתחרות ומגישים תוצר.

ביכורי יצירה באתר בית הספר

"דורות ממוריאליין"

דורות ההמשך נושאי מורשת השואה והגבורה, הינה עמותה המאגדת בתוכה בני ניצולי השואה, נכדיהם וניניהם וכן כל מי שמתעניין בתולדות השואה, הגבורה והתקומה. מטרתה העיקרית של העמותה לפעול להנצחת זיכרון השואה והגבורה בכלל ולהנחלת הסיפורים האישיים של המשפחות בתקופת השואה לפניה ואחריה לדורות הבאים בפרט. דור הניצולים הולך ומתמעט והיום, יותר מתמיד, יש לממש את האחריות המוטלת על כתפינו למענינו ולמען הדורות הבאים ולתעד את סיפורי השואה והגבורה.

במסגרת התכנית המקוונת יערכו התלמידים עבודות על ניצולי שואה ונספי שואה המופיעים  באתר ההנצחה של העמותה.

 

אתר עמותת "דורות ההמשך"

הכיתה הגלובאלית

הכיתה הגלובאלית היא תכנית שמחברת בין תלמידים יהודיים מרחבי העולם (ארה"ב, טורקיה, מקסיקו, דרום אפריקה ועוד) ובמסגרתה לומדים התלמידים על המסורות השונות והאופייניות לכל מדינה ועל הדמיון והחיבור ליהדות. התכנית מורכבת ממפגשים קבוצתיים בתוך בית הספר ומפגשים וירטואליים עם תלמידים מבתי ספר אחרים בעולם.

הנוער העובד והלומד

תנועת הנוער השניה בגודלה בארץ. סיסמת התנועה היא "לעבודה, להגנה ולשלום - עלה והגשם! עלה נעלה". סיסמה זו מבטאת את חמשת ערכי התנועה החשובים: סוציאליזם, הגנה, שלום, ציונות, ודמוקרטיה. הפעילות בקינים מתקיימת פעמיים בשבוע. הפעולות בבסיסן מתחלקות לפעולות ערכיות, פעולות אקטואליה, פעולות בתחום הסיירות והמחנאות, ערבי תרבות (ערבים של כיף וגיבוש) ופעולות חוץ. בנוסף, מדי שנה ישנם מספר טיולים ואירועים מסורתיים.

הקשר הרב-דורי ב"אהל-שם"

תכנית "הקשר הרב דורי" הינה תכנית ערכית חינוכית הבונה גשר ערכי בין דורי, ומחזקת את מערכת הקשרים בין תלמידי בית הספר לבין האוכלוסייה המבוגרת של בוגרי בית הספר.

במסגרת המיזם ילמדו התלמידים את תורת הריאיון ויבנו תכנית לתיעוד סיפוריהם האישיים וזיכרונותיהם של המבוגרים, בוגרי בית הספר, תוך למידה ושימור המורשת הבית ספרית, יישובית-קהילתית, הארצית והלאומית של מדינת ישראל.

המפגשים החווייתיים יחזקו את הקשר הרב-דורי ויספקו היכרות עם סיפור חייהם של הבוגרים וחוויותיהם מתקופת לימודיהם בבית הספר, בהשוואה לחוויות התלמידים היום. כל אלה יתרמו להבנה טובה יותר של בן הדור האחר ויצרו מערכת שורשית וערכית בקהילת בית הספר בפרט ובחברה בכלל. התוצר הסופי - סיפורי המבוגרים – יתפרסמו באתר בית הספר ובאתר מורשת.

זיכרון באלבום

בלוח הזיכרון של תיכון "אהל-שם" חקוקים 58 שמות של בוגרות ובוגרי בית הספר שנפלו במלחמות ישראל ובפעולות האיבה. מטרת המיזם היא להנציח את הנופלים. במסגרת המיזם ייפגשו התלמידים עם בני משפחה וחברים של הנופלים ויחפשו חומרים באתרי האינטרנט השונים, במטרה ללמוד ולהתוודע מקרוב לסיפור חייהם ופועלם וליצור אלבום הנצחה שיכיל תמונות, מכתבים, ראיונות ועוד.

פעילות זו מאפשרת לתלמידים להכיר את האדם היקר אשר את שמו הם שומעים בטקסי הזיכרון ותמונתו ניבטת אליהם מלוח הזיכרון במסדרון בית הספר. היכרות זו מקרבת את התלמידים לקהילה בה הם חיים, ומחזקת בהם את תחושת השייכות והרצון לתרום. הנצחת זכרם של הנופלים, מעניקה למשפחות היקרות שאיבדו את היקר להן מכל קורט של נחמה.

טקסים בית ספריים

בבית הספר מתקיימים שלושה טקסים עיקריים: יום רבין, יום השואה ויום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. הטקס ותכניו מייצגים את עמוד השדרה הערכי של בית הספר. הם מהווים הזדמנות לפעילות חינוכית ערכית חברתית. משתתפי הטקס ידונו במסר המרכזי של הטקס, בערכים המודגשים בו. התלמידים יבחנו מגוון רחב של תכנים, ידונו במסרים העולים מתכנים אלה ויבחנו את התאמתם לטקס.

"כנפיים של קרמבו"

תנועת הנוער לילדים עם ובלי צרכים מיוחדים, הראשונה והיחידה מסוגה בעולם. קרמבו הוא לא רק טעים, אלא גם עדין ושברירי ומסיבה זו נעטף במפעל בידיים של העובדים ולא על ידי מכונות. באופן דומה בתנועת "כנפיים של קרמבו" עוטפים כל ילדה וילד בהמון אהבה, משקיעים בהם תשומת לב רבה ומאמינים ביכולותיהם, כך שיוכלו לפרוש כנפיים ולהגשים חלומות.

תיאור ההתנסות: תפקיד החונך הוא ליצור קשר חברי עם החניך ולתת לו מענה לצרכיו במהלך הפעילות.

"כנפיים של קרמבו" ב"אהל-שם"

להרים לשיעורים

יצירת קשר רב גילי בין חונך לחניך וקיום דיאלוג משמעותי ביניהם. קידום יכולת הלמידה והישגי התלמידים וגילוי קשיים וצרכים בעבודה המשותפת בין החונך לתלמיד. הכרות עם צורכי החברה, הגברת תחושת הסולידריות כלפי אחרים, גילוי של אכפתיות ונכונות להשפיע על הנעשה בקהילה ומאוחר יותר גם במדינה.

מבל"ל (מכללה לביטחון לאומי לנוער)

המכללה לביטחון לאומי לנוער הינה תכנית המעניקה לתלמידים ידע תיאורטי ומעשי בתחומי הביטחון הלאומי במדינת ישראל, תוך התמקדות בנושאי אקטואליה, חברה, כלכלה, הבנת האתגרים העומדים בפני מדינת ישראל מפנים ומחוץ, ומעורבות חברתית. המבל"ל מאפשר לתלמידיו להכיר מקרוב את מרכיבי הביטחון הלאומי והשפעתם בתחומי החיים השונים בחברה הישראלית, ופועל למען צמיחת מנהיגות עתידית והבנה של חשיבות המעורבות הפוליטית, ללא קשר להשקפה האישית. התכנית נערכת במסגרת מפגשים שבועיים למשך שעתיים בהנחיית אנשי אקדמיה, צבא, תקשורת ובעלי מקצוע בכירים המובילים במשק. בנוסף יערכו ימי עיון, סדנאות, מפגש עם בני נוער מהמכללות השונות, טיולים, מחנה גדנ"ע ל 3 ימים והתנדבויות למען הקהילה.

פעילות מבל"ל ב"אהל-שם"

מודל האו"ם – ( (Model United NationsMUN

 Model United Nations הינה פעילות ייחודית ומרתקת שבה הופכים בני נוער למשך מספר ימים "שגרירים" של מדינות בסימולציה של דיוני או"ם. כל משלחת בת 7 נציגים מייצגת את אחת ממדינות האו"ם, ובראש כל משלחת עומד שגריר המדינה. על שולחן הדיונים (המתנהלים באנגלית) עולה מגוון של נושאים שעל סדר היום העולמיהחל מהמצב במזרח התיכון והמלחמה בטרור, דרך ההשלכות החברתיות של הגנום האנושי וסוגיות הקשורות לטכנולוגיה מתקדמת.
הדיונים בוועדות מתנהלים באופן מקצועי ע"י התלמידים לפי כללי הפרוטוקול הרשמיים של האו"ם.

Ohel Shem MUN

מועצת התלמידים

חברי מועצת התלמידים נבחרים בצורה דמוקרטית על ידי התלמידים עצמם ופועלים למען ייצוגם מול ההנהלה, יוזמים ומארגנים פעילויות חברתיות וקהילתיות בליווי מנחת מועצת התלמידים. מועצת התלמידים אחראית על חיזוק קהילת בית הספר כגוף חינוכי המטפח את תלמידיו לקראת חיים בחברה דמוקרטית ומחזק את תחושת השייכות והמחויבות שלהם לבית הספר ולעקרונותיו.

מועצת תלמידים ב"אהל-שם"

מורים לחיים

את תיכון "אהל-שם" הקימו ובו לימדו לאורך השנים מורים שהשקיעו את מרב מאמציהם בחינוך תלמידיהם, דור העתיד, וראו בחינוך ובהשכלה של הדור הצעיר בבחינת ערך עליון. לדידם, רכישתם נעשית בעיקר בבית הספר התיכון, אך אינה מסתיימת בו אלא מתמשכת לכל אורך חייו של האדם, בין אם בבתי ספר גבוהים ובין אם לאו. בית הספר התיכון הוא המקפצה להמשך חינוכו והשכלתו של הבוגר. עבור מורים אלה החינוך היה הרבה מעבר לידע מתמטי או גיאוגרפי. הם שאפו לפתח בתלמידים את היצירתיות ואת דרכי ההבעה שלהם, להעשיר את עולמם השכלי, אך לא פחות חשוב, את עולמם הרגשי ואת הדמיון שלהם. מורים אלה השפיעו על החברה הישראלית, שבוגרי בית הספר הם מאבני היסוד שלה. מורים רבים חיברו ספרי לימוד אותם למדו תלמידים בכל הארץ, פרסמו ספרים וערכו מחקרים פורצי דרך. במסגרת המיזם, תלמידי בית הספר יערכו חקר על מורים מיתולוגיים אלה (ברשת, ראיונות עם תלמידים-בוגרי בית הספר, שיחות עם בני המשפחה ועוד), ילמדו על פועלם ותרומתם לתחום החינוך הבית ספרי בפרט והארצי בכלל. החומרים שייאספו יועלו לאתר בית הספר.

 

מחבקים וותיקים

מטרת הפעילות לשפר את איכות חייהם של אוכלוסיית הקשישים בעירנו. התלמידים מטביעים חותם בעשייה ייחודית על-ידי קיום שיחות טלפון לקשישים בודדים ומרותקי בית, על מנת להפיג את בדידותם. שיחת הטלפון הקבועה תתבצע אחת ליומיים לאזרחים ותיקים במטרה להתעניין בשלומם, ולברר אם הם זקוקים לדבר מה (אם כן מעבירים את המידע לאיש הקשר).

קישור למיזם "מחבקים וותיקים"

 

מחוברים לחיים

 

התלמידים מעבירים לאזרחים הוותיקים קורס ייחודי ראשון מסוגו, המעניק לבני הגיל השלישי ידע וכלים לשימוש בסמארטפון, כדי לסייע להם להפוך לעצמאיים ופרודוקטיביים, באמצעות גישור על הפערים הטכנולוגיים. שימוש אפקטיבי בסמארטפון מאפשר מענה לצרכים רגשיים ייחודיים. הוא מספק תחושת שביעות רצון, גאווה ונוחות הייחודים לו, בהשוואה לאמצעי מדיה אחרים וכן לפעילויות הפנאי המוצעות להם באופן מסורתי.

ממ"צים (מובילי מעורבות צעירים)

קבוצת מנהיגות המובילה את תכנית המעורבות ומעודדת פעילות חברתית למען הזולת. הממ"צים הם יד ימינה של המחנך.ת ושל רכזת המעורבות החברתית. הממ"צים עוזרים במעקב, רישום ובדיקת מצב ההתנדבות של תלמידי השכבה לאורך השנה ומסייעים בגיוס תלמידים לפעילויות מיוחדות מעבר לפעילות השוטפת. כמו כן, הממ"צים מסייעים בהטמעת אפליקציית "טריביו"  בשכבתם.

 

מנהיגות חוצת גבולות

המרכז הישראלי למנהיגות צעירה מכשיר את בני הנוער להוות את עמוד התווך העתידי של החברה הישראלית. המרכז עוסק בפיתוח כישורי מנהיגות, העצמה, מעורבות חברתית וחשיפה אל עולם היזמות תוך עידוד להתנדבות ועשייה בתחומים חברתיים שונים. מהות המרכז לחנך ולטפח בני נוער כבני אדם החותרים למצוינות והצלחה תוך פיתוח יכולות אישיות, שכליות ורגשיות. להוביל לעיצוב חברה טובה יותר תוך מעורבות חברתית, יזמות ואחריות אישית.

Young Leaders

 

מש"צים (מדריכי של"ח צעירים)

מש"צים הם מדריכי של"ח צעירים. מסגרת המש"צים מכוונת לחינוך ערכי, אהבת הארץ ומנהיגות: דרך טיולים, פעולות, פרויקטים, פעילות קהילתית וכדומה. השאיפה היא להעביר את החניכים תהליך של העצמה אישית וחברתית, ולהמשיך את התהליך הזה גם לאחר תקופת החניכות. במסגרת ההתנסות המש"צים מלווים את סיורי השל"ח של כיתות ט-י, מלווים טיולים שנתיים של השכבות השונות, מתנדבים בקהילה בפרויקטים קהילתיים, מנהלים ומשתתפים בפרויקטים בית ספריים. השתתפות בפעילויות ארציות (טיולים, כנסים וכדומה). השתתפות בפעילויות אשכוליות (מסעות וכדומה).

מש"צים ב"אהל-שם"

 

נאמני ביטחון ובטיחות

התלמידים הם חלק מוועדה שמטרתה לסייע לרכז הביטחון והבטיחות בכל הקשור לנושא הביטחון והבטיחות בבית הספר. עזרה לפני ובמהלך תרגילי הביטחון הארציים, תליית שלטים בכיתות וברחבי בית הספר, הנחיית תלמידים לקראת התרגילים ובדיקת תקינות הציוד, תורנויות בשער בית הספר ועוד, כמו כן הועדה תערוך מדי פעם ביקורות יזומות  במטרה להתריע ולסייע בטיפול במפגעי בטיחות בשטח ביה"ס. הועדה תקדם את המודעות לבטיחות ולביטחון בקרב קהילת בית הספר (תלמידים, סגל והורים).

 

נאמני מחשב

תמיכה במערך המחשוב הבית ספרי, רשתות, תוכנה, תחזוקת שרת ופעילות באתר. עבודה בשיתוף צוות התמיכה הטכנית של ביה"ס. דרוש ידע מוקדם במחשבים.

 

נאמני תיעוד

 

תלמידים אחראיים על סיקור אירועים משמעותיים מחיי בית הספר ו/או מסקרים את פעילות חבריהם לשכבה במקומות ההתנסות השונים. הפעילות מאפשרת התנסות בכתיבה /תיעוד / צילום ומאפשרת לבית הספר ליידע את הקהילה אודות העשייה הלימודית, החברתית-קהילתית וערכית שמתרחשת בין כתליו.

 

נוער מד"א

 

על מנת להתנדב במד"א, על המעוניינים להתנדב לפנות לאחראי המתנדבים בסניף הסמוך למקום מגוריהם. על מנת להתחיל ולהתנדב, יש לעבור קורס בסיסי מקיף.  בני נוער (גילאי 15-18) נדרשים לעבור בחינות של קורס מגישי עזרה ראשונה, בהיקף של 60 שעות. לאחר סיום הקורס, מתחילים בהתנדבות פעילה ומצטרפים לצוותי האמבולנס שיוצאים לטפל בחולים ובנפגעים. קריאות החירום מתקבלות במוקד (טלפון 101) והוא שמשגר את האמבולנס. במהלך שנת ההתנדבות, נערכות השתלמויות מקצועיות שמטרתן הינה העלאת רמתם המקצועית של המתנדבים. לאחר תקופת התנדבות מתאימה ניתן להשתלם בקורסים מתקדמים כמו קורס לטיפול באירועים רבי נפגעים, השתלמות נט"ן (ניידת טיפול נמרץ) קורס מדריכי עזרה ראשונה, מסייעי מוקד ועוד. בנוסף לכל אלה נהנים המתנדבים מפעילות חברתית ענפה כגון מסיבות, טיולים, ימי כיף ועוד. לאחר סיום הקורס יש להתחייב להתנדב לפחות 16 שעות בחודש, במשך לא פחות משנתיים. כשנה לאחר תחילת ההתנדבות מקבלים תעודה על סיום הקורס.

גם אני רוצה להתנדב במד"א


ניפגש בחמש

תכנית לתלמידי חמש יחידות לימוד  במתמטיקה. מטרת התכנית - הגברת המודעות והמוטיבציה ללימודי המתמטיקה באמצעות חניכה של תלמידי כיתות יא-יב את תלמידי כיתות ט-י במסגרת שעות מעורבות חברתית. התכנית תתרום הן לתלמידים הנחנכים, בתחושת המסוגלות שלהם ללמוד את התחום, להתמודד עם קשיים ולחוות הצלחה, ולבחור לעסוק בו, והן לתלמידים החונכים - העצמתם האישית, החברתית רגשית ואף הלימודית. החונכות תסייע גם לחונכים, להבין יותר, להפנים יותר ולהתמיד בחמש יחידות לימוד.

 

עיתון "אהל-און-ליין"

 

הירחון המקוון מתפרסם אחת לחודש וכולל מגוון מדורים המדווחים על ההישגים והעשייה הבית ספרית בתחומים שונים, מדור ספרותי בו מפרסמים תלמידים שירים וסיפורים שכתבו, מדור תרבותי בו מתפרסמות ביקורות על ספרי קריאה, מדור ראיונות בוגרים מפורסמים, מדור לכל שכבה בו מפרסמים ראיונות עם תלמידים בנושאים רלוונטיים  וכן טורי מורים ותלמידים בנושאים שונים.  לירחון דרושים כתבים בעלי כישורי כתיבה טובים, יוזמה וסקרנות.

 

עמותת "אחריי!"

עמותת "אחריי!" מבוססת על ערך האחריות ממנה נלקח המונח. זוהי עמותה חינוכית חברתית של נוער מוביל שינוי . מטרות העמותה הן: להכשיר מנהיגות צעירה, להגביר את הנכונות והמוכנות לשרות מלא ומשמעותי בצה"ל, לחנך את הנוער לאזרחות פעילה ולמעורבת חברתית, להעלות את המודעות לדמוקרטיה, לטפח לסובלנות, ציונות ואהבת הארץ.

 

צער בעלי חיים

אגודת צער בעלי חיים בישראל היא הארגון הוותיק ביותר בארץ בתחום רווחת בעלי החיים וזכויותיהם, ומטרתה העיקרית הנה מניעת צער וסבל מבעלי החיים. האגודה היא עמותה ללא כוונות רווח (מלכ"ר), המנוהלת על ידי ועד מתנדבים. מאחורי כל אחד מבעלי החיים הנמצאים בצער בעלי החיים, סיפור לא פשוט של נטישה ולעתים גם טראומה והתעללות. במסגרת ההתנסות התלמידים מוציאים את הכלבים לטיול עניין חשוב ובעל משמעות רבה לכלבים, הנאלצים לבלות את רוב שעות היום בתא, מטפלים בהם ומאכילים אותם וכן מסייעים במציאת בתים מאמצים.

 

שגרירי רשת

החיים של בני הנוער מתנהלים ברובם בסמארטפון וברשתות החברתיות, לכן הם זקוקים לכלים שיעזרו לעבד את התכנים אליהם הם נחשפים (אלימות, פורנוגרפיה, פרסום ועוד). במסגרת התכנית ילמדו התלמידים על תופעות כגון בריונות ברשת, הטרדות, שיימינג, אובדן הפרטיות ועוד. הסדנה נותנת כלים לשימוש מאוזן, בטוח ויעיל בסמארטפון וברשת על מנת לבנות ביטחון עצמי, דימוי וערך עצמי גבוהים, שישמשו את בני הנוער במציאות היום יומית ויגבירו את המעורבות החברתית שלהם. התלמידים שיעברו את התכנית יהיו אחראיים על הסברה והדרכה לתלמידים בבתי ספר יסודיים.

 

תכנית ניר (ארגון הנוער הגאה "איגי")

תכנית ניר שמה לה כמטרה לעודד שיח אודות קבלה, שוויון וסובלנות בבתי-ספר, כחלק מתכנית חברתית רחבה ומקיפה של ארגון הנוער הגאה. מטרתה של התכנית היא קידום זכויות כל אדם, ובמיוחד זכויות בני הנוער במיקוד הידע אודות סקסיזם, להט"בפוביה וגזענות על ידי התמודדות עם ההבניות החברתיות ויחסי הכוחות המבנים אותם. אנו שואפים לעודד בבתי הספר שיח מעמיק ומשחרר אודות סולידריות חברתית, הטמעת ערך השוויון, מימוש זכויות לצד לקיחת אחריות אישית ואזרחית, ויצירת מרחבים בטוחים לכלל בנות ובני הנוער.

עמוד "איגי" בפייסבוק

 

תנועת הצופים

התנועה מחנכת למעורבות חברתית, זהות יהודית-ישראלית, דמוקרטיה, עזרה לזולת, חברות ורעות ,שוויון ואהבת הטבע והגנה עליו. בבסיס החינוך הצופי עומדת דמות הצופה הבוגר המוגדר כאזרח טוב ומועיל המקיים הלכה למעשה את מידות הצופה ופועל ברוח ההבטחה הצופית. במסגרת הפעילות התלמידים מדריכים חניכים צעירים או מבצעים תפקיד קבוע במסגרת השבט. במהלך השנה יוצאים לטיולים, מחנות וסמינרים.

הצופים ב"אהל-שם"

 

"תכונה קוסמת של האושר שאנו מפיצים אצל אחרים,

היא שכמו השתקפות, הוא חוזר אלינו מוגבר."

(ויקטור הוגו)