תיכון אהל שם | ננו-טכנולוגיה

תכנית ננו-טכנולוגיה

"חלומות ענק על מימדי ננס"
                                                                                        (ד"ר אהרון האופטמן)

אודות

ננו-טכנולוגיה זה שם כולל למחקר מדעי ויישום טכנולוגי של חומרים במימדים ננומטרים. למרות שלעיתים נדמה שננו-טכנולוגיה הוא תחום ששייך למדע בדיוני ולעתיד הרחוק ,למעשה, כבר היום הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. כל אחד שאוחז טלפון נייד, כל אחד שמשחק במחשב ולעיתים אפילו שימוש בגרביים הוא ניצול של פירות המחקר הננו-טכנולוגי. יתרה מזו, ננו-טכנולוגיה היא חלק בלתי נפרד מההווה והעתיד של הרפואה, הטקסטיל, המכשור הצבאי, תעשיית היופי ועוד. המדע הננומטרי התפתח רבות בשנים האחרונות וכיום הוא נוגע כמעט בכל תחום. כימאים משתפים פעולה עם ביולוגיות, פיזיקאים, ומהנדסות כדי להבין טוב יותר את מאפייני העולם הננו-מטרי, לגלות את סודותיו ולנצלו לטובת קידמה טכנולוגית ופריצת גבולות חדשים.

"בניגוד לתחומי מדע אחרים המוגדרים עפ"י הנושא בו המדע עוסק, הקריטריון היחיד לכניסה לעולם הננו-טכנולוגיה הוא הגודל. המוסכמה גורסת שכדי להיות חלק מהעולם הננו-מטרי, על החומר המדובר להיות עם מימד אחד לפחות הנע בין 1 ל- 100 ננומטר.
 

תכנית המצויינות בננו-טכנולוגיה של אוניברסיטת בר-אילן ועיריית רמת-גן

במסגרת התכנית הייחודית נבצע ניסויים מחזית המחקר העכשווי בתוך מעבדות המחקר המתקדמות ביותר במכון הננו-טכנולוגיה שבאוניברסיטת בר-אילן. התלמידים והתלמידות זוכים לטעום את טעמו של מחקר מדעי, להשתמש בציוד מדעי מתקדם ולקבל הדרכה והכוונה ממיטב הדוקטורנטים של המכון לננו-טכנולוגיה.
נושאי התכנית מגוונים: איך מאפיינים מולקולות DNA, שגודלן ננו-מטרי? כיצד ניתן להכין ננו-חלקיקים? איך ניתן לשלב ננו-טכנולוגיה בהכנת תאים סולריים חדשניים ופורצי דרך? ובכלל מהו ננו-מטר ומהי ננו-טכנולוגיה?
בשאלות אלו ובאחרות נעסוק בהרחבה בתכנית: נבצע יחד ניסויים מתקדמים ונלמד מהם על עולמה הייחודי של הננו-טכנולוגיה.

 

תנאי קבלה

  • התכנית מיועדת לתלמידי כיתה י.
  • הצטיינות במקצועות המדעיים.
  • ראיון אישי
  • התמדה, רצינות, סקרנות, ו... ברק בעיניים הן תכונות רצויות למשתתפי התכנית.

 

מבנה התכנית

התלמידים יחולקו לקבוצות שבמסגרתן ילמדו ויבצעו ניסויים במעבדות מחקר שונות ומגוונות בהדרכת דוקטורנט-ית מאותה מעבדה. בכל מעבדה יתקיימו ארבעה מפגשים (לאורך ארבעה שבועות), ועם סיומם תעבור הקבוצה למעבדה הבאה, לסדרת המפגשים הבאה. כל קבוצה תלמד בשלוש מעבדות שונות, ובסך הכול יתקיימו 12 מפגשים במעבדות.

בפני המשתתפים בתכנית תיפתח האפשרות לכתוב עבודת חקר, המקנה 5 יחידות נוספות לבגרות.
עם תום התכנית, בכיתה י"א, יצוותו תלמידים המעוניינים בכך למנחה מטעם אוניברסיטת בר-אילן, דוקטורנט-ית מאחת ממעבדות המחקר המתקדמות באוניברסיטה. עבודת החקר אינה חלק אינטגרלי מן התכנית, אלא אפשרות ייחודית המוצעת לתלמידים המשתתפים בה.


מועדי התכנית

התכנית תתקיים בימי חמישי בשעות 22:00-17:00.

הנוכחות בכל המפגשים בקורס היא חובה, ולא ניתן להיעדר ממפגשים, מאחר שאין אפשרות להשלימם.
לרשות התלמידים יועמדו הסעות מבית הספר לאוניברסיטת בר-אילן, ובדרך חזרה הביתה ייסעו התלמידים באופן עצמאי. התכנית עצמה תתחיל ביום חמישי, 4.2.2021, בשעה 17:00. בתום התכנית, ב-21.6.2021, יתקיים מפגש הסיום, ובו יציגו התלמידים את הידע המחקרי שצברו מול ההורים, צוותי בית הספר וצוותי עיריית רמת-גן.