תיכון אהל שם | חונכות תלמידים

חונכות תלמידים

"הרבה מחנכים והורים מבדילים בין זמן לימוד לזמן משחק
מבלי לראות את הקשר בין השניים"
                                                                                        (ליאו בוסקאליה)


אודות

חונכות אישית של תלמידי "אהל-שם" לתלמידי בתי הספר היסודיים ברמת-גן. יצירת קשר רב גילי בין חונך לחניך וקיום דיאלוג משמעותי ביניהם. קידום יכולת הלמידה והישגי התלמידים וגילוי קשיים וצרכים בעבודה המשותפת בין החונך לתלמיד. הכרות עם צורכי החברה, הגברת תחושת הסולידריות כלפי אחרים, גילוי של אכפתיות ונכונות להשפיע על הנעשה בקהילה ומאוחר יותר גם במדינה.

חונכות של "אחד על אחד" בדרך כלל בביתו של התלמיד (למעט בתקופה זו של זמן קורונה). מטרת הפעילות היא לקדם את התלמיד בהיבט הרגשי החברתי והלימודי, באמצעות בילוי משותף, הדרכה, תמיכה, העשרה ועזרה לימודית. החונך משמש אח בוגר עבור הילד.

 

מטרות התכנית

במסגרת פרויקט החונכות משולבים שלושה רבדים:

למידה

 התכניות מטפחת את התלמיד על פי הדרישות של המאה העשרים ואחת. היא נותנת מענה, בונה ומחזקת את מיומנויות היסוד (הקריאה, החשיבה, הניתוח והמחשב) של התלמידים המשתתפים בתכניות, דבר המאפשר לתלמידים להתחיל את דרכם כלומדים עצמאיים ולבנות בסיס איתן להתמודדות. התכנית תורמת להעצמה העצמית של התלמידים, למוטיבציה גבוהה ללמידה ולהקניית דרכי התמודדות בתהליכים לרכישת ידע.

קשר אישי

לתכנית החונכות שאיפה להשיג מטרות נוספות מעבר להישגים הלימודיים. חונכות תורמת גם לחונך וגם לחניך במישורים רבים. החונכות היא תהליך המאפשר לחונך לצמוח ולשפר את הדימוי העצמי ואת האמונה ביכולותיו. חונך מועצם יוצר אווירה מתאימה המאפשרת לחניך לגדול. נוצרת הדדיות מפרה בין חונך לחניך שנותנת לחניך תחושה כי גם הוא יכול להתמודד עם משימות לימודיות, חברתיות ובינאישיות. תחושה זו משפרת את הדימוי העצמי של החניך ואת נכונותו להעז ולהתמודד עם קשיים לימודיים ואחרים. החונכות מזמנת קשר חברתי בין-גילי בין החונכים לחניכים, החונכים לומדים לקבל את התלמיד הצעיר תוך גילוי סבלנות וסובלנות, והחניכים נחשפים למודל חיקוי חיובי של בני גילם.

עשייה חברתית

החונכות תורמת לחינוך לערכי הנתינה וההתנדבות הלכה למעשה בקרב החונכים ובהיחשפות למודל זה בקרב החניכים. התנסות בחונכות מוצלחת תורמת להרחבת מעגלי ההתנדבות והתרומה לבית-הספר ולקהילה. ערך מוסף לתכניות החונכות הוא הטיפול בשתי שכבות גיל בו זמנית בתכנית אחת, דבר המייעל  את ההישגים ומקטין את המשאבים.

 

לתכנית החונכות ישנו מרכיב חשוב בחינוך לערכים, בתכנית לא מדברים על ערכים, אלא "עושים" הלכה
למעשה, ומשלבים באופן ייחודי בין עולמות תוכן לעולמות ערכיים.